Mexico: day 4 - Ek Balam

This page is not yet available in English.

’s Ochtends werd ik al vroeg wakker door lawaai buiten op straat. Mijn alarmklok meldde mij dat het half 6 was, maar de reiswekker had zich in het midden van de nacht automatisch ingesteld op de Californische tijd – zo’n 2 uur vroeger – waardoor ik te laat wakker was. Gelukkig had ik mijn gsm ook gezet zodat ik toch nog op een doenbaar uur op was. Snel mijn spullen gaan afzetten in een jeugdhotel dat ik de vorige avond gevonden had, en dan op weg naar Ek Balam.

De bus bleek uiteindelijk toch niet naar Ek Balam zelf te rijden. In Temozon moest ik maar een collectivo – een soort taxi-busje dat je met andere passagiers deelt – nemen. Ter plaatse bleek echter geen collectivo te bespeuren. Wachten dan maar, totdat een vriendelijke Mexicaan mij kwam uitleggen waar ik precies op de taxi of collectivo moest wachten. Hij gaf me ook mee dat die zo’n 10 pesos zou kosten. Enige tijd later passeerde een taxi, die weliswaar het dubbele vroeg, maar dat was nog geen geld (nauwelijks 2 €), voor een rit die in Belgïe meer dan 15 € zou kosten.

In Ek Balam – het oog van de tijger – bleek het inkomticket dat ik net gekocht had een toelating te zijn om met videocamera te filmen. Ik mocht dus niet binnen, maar kreeg vlot mijn ticket omgewisseld en het verschil probleemloos terugbetaald. De ruïnes van Ek Balam, één van de vele vroegere Maya steden, zijn onbeschrijflijk mooi: veel vogels, hagedissen, vlinders, planten en gebouwen. Terwijl ik de lizards hoog op de rotsen fotografeerde, merkte ik dat er nog een op amper 2 meter van mijn voeten zat. Ik heb dan ook erg veel foto’s kunnen nemen, totdat er 3 lawaaierige – typisch – Nederlanders voorbijkwamen: “Hé schat, kom eens hier met de camera, er zitten hier leguanen!!”. En weg waren de ze. Ook leguanen kunnen niet zo goed overweg met Nederlanders op vakantie. Later merkte ik dat lizards héél veel voorkomen in Mexico. Trouwens ook veel exotische vogels. Ek Balam had zo’n paradijselijke natuur dat ik nogal ver van de normale paden afdwaalde tot ik besefte dat ik – in niemandsland en bij deze hitte door mijn voorraad water heen zittende – misschien toch beter terugkeerde naar de bewoonde wereld.

Heel mooie tropische vogels gefotografeerd en gelukkig reserve batterijen meegenomen. En dan gebeurt het onvermijdelijke: geheugenkaart naar de haaien. Weg foto’s – een 400tal tot nu toe. Nieuwe kaart erin en dan maar opnieuw beginnen en hopen dat ik toch nog een deel van de andere zal kunnen recupereren.

Helaas is het paradijselijke Ek Balam ook door teken ontdekt – neen, niet Azteken. Ik heb er een paar van mij afgemept maar bij mijn terugkomst kan ik mij best eens grondig laten controleren. De ziekte van lime wil ik uiteraard niet als souvenir meenemen.

Na een lange zoektocht naar drank – de ganse dag rondlopen bij 35°C maakt een mens dorstig – kon ik aan mijn beklimming van de tempel beginnen: hoog, stijl en uiteraard zonder leuning. Ideaal om offers van naar beneden te smijten. Vanaf de top kan je in de verte de castillo’s van Chitzen Itza zien, die zo’n 50 km verder boven de bossen uitsteken. Vroeger stonden ze met elkaar in communicatie door vuursignalen. Ver beneden roept iemand mij. Blijkbaar wordt de site om 17u gesloten. Een kwartier later kwam ik op een lege parking aan. Alle taxis’s waren uiteraard al weg. Gelukkig kreeg ik een lift van de beheerder van de Ek Balam site naar een nabijgelegen dorp, om daar een taxi te nemen. Onderweg passeerden we twee authentieke Mexicaanse dorpjes. De mensen leven er tussen de varkens en kalkoenen. Armoede, maar iedereen kent elkaar en zit buiten te praten.

Nauwelijks moeten wachten op een taxi. 20 pesos, zo’n anderhalve euro, voor een rit van 20 kilometer tot Valladolid is ook geen geld. In Temozon had men zowat 500 stoelen buitengezet voor een openluchtmis. De plaatselijke school was bij mijn aankomst vanmorgen nog liedjes aan het inoefenen. Alle overheidsgebouwen hebben er trouwens dezelfde kleur: wit en lichtblauw. Tussen de vele krotten staan ook enkele mooie villa’s. De contrasten zijn hier uiteraard veel groter dan in België. Gelukkig ben ik, ondanks de negatieve commentaar in sommige reisgidsen – Ek Balam zou enkel de mooite zijn als je veel te veel tijd over hebt – toch naar dit stukje paradijs gegaan. Allicht ziet bijna niemand de vele tropische vogels, hagedissen en vlinders.

Het warme broodje met peperoni, jamon y quesa begint een beetje op mijn maag te liggen. Dan maar op het centrale plein van Valladolid geen rusten en schrijven. Het geldtransport van gisteren staat er nog altijd.